Tillsammans når vi längre - en sida för dig som går årskurs 9

Livet är ett äventyr som vi upplever tillsammans. Här på skolan utmanas din kreativitet, ditt intellekt och dina åsikter. Nya upplevelser, insikter och vänner förbereder dig för större sammanhang.

Vill du träffas och umgås med andra elever under ordnade former?
-Katedralskolans elevkår har byggt upp en betydelsefull organisation som ordnar olika event under året och tar tillvara elevernas och skolans intressen så att alla ska trivas och studierna fungera.

-Kattes idrottsförening, KIF, har fotbolls-, basket- och innebandyträningar varje vecka. KIF är dessutom medarrangör av den härliga Katte-Skrapankampen en idrottstävling mellan Katedralskolan och Lundellska skolan.

Tycker du om att sjunga, spela och uppträda?
Varje år under en vecka på vårterminen sätter Katedralskolan upp en musikal. Eleverna tas ut till sångroller, spelar i orkester eller står för ljud- och ljussättning. Föreställningarna visas i aulan. Elever som deltagit i musikalen får sedan poäng i en kurs som motsvaras av den uppgift man utför.

En toppmodern skola
Katedralskolan har de senaste åren genomgått en totalrenovering vilket gjort att skolan är rustad för framtiden med t ex toppmoderna labbsalar och tekniskt välutrustade undervisningssalar men även för eleverna härliga mötesplatser.

Våra utbildningar
På Katedralskolan finns ett brett utbud av utbildningar. Vilket program du än väljer, får du en riktigt bra utbildning som ger dig en bra start för vidare studier eller arbetsliv.

Barn- och fritidsprogrammet
Pedagogiskt och socialt arbete

International Baccalaureate

Humanistiska programmet