Extramusik

Extramusik – Körsång på Katedralskolan
Fördjupa dig i något som berör och påverkar de flesta människor i vårt samhälle! Oavsett om du efter gymnasiet tänker fortsätta med musik eller inte, är detta en unik chans till ökad kunskap inom framförallt körsång med offentliga konserter och föreställningar som mål.

Du får möjlighet att

• sjunga i kör
  • musicera med andra
  • lära dig mer om rösten
  • sjunga såväl klassisk musik som pop, jazz och annat
  • orientera dig i dirigering och musikhistoria

Du kan välja att delta i körsångsverksamheten redan till årskurs 1 och sedan fortsätta med mer avancerade kurser i åk 2 och åk 3. Detta gäller för alla skolans program utom International Baccalaureate (IB). Den huvudsakliga delen av musikundervisningen består av körsång med framträdanden både i och utanför skolan. Varje år ges luciakonserter i Domkyrkan och på vårterminen framförs ett större verk, till exempel Wolfgang Amadeus Mozarts Requiem eller Georg Friedrich Händels Messias tillsammans med professionella musiker och sångsolister.

Information och ansökan

För ansökan och ytterligare information är du välkommen att kontakta Anders Göransson via mejl till anders.goransson@uppsalamusikklasser.se