Vårt uppdrag - Our Mission

Huvuduppgiften för gymnasieskolan är att förmedla kunskaper och skapa förutsättningar för att eleverna ska tillägna sig och utveckla kunskaper.

(English below)

Utbildningen främjar elevernas utveckling till ansvarskännande människor, som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet. Den bidrar till elevernas allsidiga utveckling. Skolan har uppgiften att överföra värden, förmedla kunskaper och förbereda eleverna för att arbeta och verka i samhället. Skolan förmedlar kunskaper som utgör den gemensamma referensramen i samhället som utgår från grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna vi omfattas av.

Eleverna får sätta sig in i komplexiteten med informationsflöden och snabb förändringstakt. Deras förmåga att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktig. Eleverna tränar på att tänka kritiskt, att granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. På så vis närmar sig eleverna ett vetenskapligt sätt att tänka och arbeta.

_____________________________________________________________________________

Upper secondary school exists to provide students with strong, meaningful learning experiences and the conditions they need to acquire and develop knowledge.

Our education supports students in becoming responsible individuals who actively participate in, and help shape, working life and society. We strive to foster well‑rounded personal development. As a school, we are committed to passing on core values, offering high‑quality learning, and preparing students to contribute positively in their future studies, careers, and communities. The knowledge we share forms part of a common foundation in society, built on democratic principles and the human rights that guide us all.

Students are encouraged to navigate the complexity of today’s information landscape and the rapid pace of change. Their ability to absorb and apply new knowledge is therefore essential. We help them develop critical thinking skills, examining information, questioning assumptions, and understanding the consequences of different choices. Through this work, students gradually adopt a scientific approach to learning, problem‑solving, and inquiry.

Uppdaterad: