Katedralister som tog studenten för 50 år sedan

50 år senare: En skolresa vi aldrig glömmer

I slutet av april i år samlades en grupp tidigare elever på Katedralskolan för att fira 50-årsjubileet av en oförglömlig skolresa. Gruppen visades runt av programrektor Björn Swartling i den nyrenoverade Katedralskolan. Vi kände ändå igen oss och redan här väcktes många minnen. Kvällen fortsatte med en kväll i minnenas tecken.

I maj 1974 reste en grupp på 36 elever och fyra lärare från Katedralskolans avgångsklasser i Uppsala till Wien. Resan initierades av eleverna själva men organiserades av Katedralskolans samhällskunskapslärare Birgitta Granell Andersson och tyskläraren Gunvor Kjellström. Tillsammans skapade de ett imponerande program som, 50 år senare, fortfarande inspirerar och som vi fortfarande talar om.

Veckan i Wien var fullspäckad med nöjen och lärdom. Kulturstaden Wien bjöd resenärerna på "Hoffmans äventyr" på Statsoperan, "Figaros bröllop" på Volksoper, samt framträdanden av världsviolisterna David och Igor Oistrach på Musikverein. Den politiska sidan av Wien upplevdes genom ett två timmars möte med den dåvarande förbundskanslern Bruno Kreisky (1970–1983). Mötet hölls på svenska, eftersom Kreisky hade levt som flykting i Sverige mellan 1939 och 1945. Eleverna besökte också den svenska ambassaden och åt lunch hos ambassadrådet, en tidigare elev på Katedralskolan. Under veckan genomförde vi 12 olika grupparbeten inom ett brett spektrum: besök på ungdomsorganisationer, skolor, museer, Wienerbörsen, turistorganisationer och mer. Det turistiska Wien utforskades med besök på Spanska ridskolan (känd för sina Lippizzanerhingstar), Schloss Schönbrunn, Hofburg, Museum der Stadt Wien och Stefansdomen.

Sena kvällar spenderades på några av stadens många vinkällare, såsom Augustinerkeller och Zwölf Apostelkeller. En kväll gjordes en tur till vingårdarna i Grinzing där nyskördad och lättdrucken Heurigen Wein avnjöts.

För oss elever gav resan lärdomar för livet. Resan skapade också en fantastisk sammanhållning som bestått genom åren. Resenärerna har sedan 1974 haft fler än 15 återträffar. Birgitta, vår samhällskunskapslärare, var med på 50-årsjubileet och visade bland annat den korrespondens hon haft med förbundskansler Kreisky inför resan. Vi påmindes om hur oerhört privilegierade vi varit som fått uppleva en sådan fin skolresa tillsammans och med så fantastiska lärare.

Wiengänget 1974 genom

Bo Hovstadius